Mnohí motoristi počítajú s elektromobilom aspoň ako s druhým autom v domácnosti. Infraštruktúra na Slovensku však stále zaostáva a domáce nabíjanie je v mnohých regiónoch jedinou istotou, že vám uprostred cesty nedôjde „šťava“. Prečítajte si, ako si vhodné podmienky pre nabíjanie vytvoríte u vás doma a ako nabíjať elektromobil improvizovane, napr. na chate či pri paneláku.
Elektromobil s dlhým dojazdom potrebuje výkonnú nabíjačku
Čím dlhší má elektromobil dojazd, tým väčšia je kapacita jeho batérie a tým dlhšie ju musíte nabíjať. Aby ste nabíjania stlačili do rozumných medzí, budete potrebovať dostatočne výkonnú nabíjačku. A čím výkonnejšia nabíjačka, tým vyššia je investícia do nej a tiež do úprav elektroinštalácie.
Ak plánujete jazdiť najmä po meste, postačí vám elektromobil s kratším dojazdom, tým pádom aj nižšou kapacitou batérie. Nebudete potrebovať ani extra výkonnú domácu nabíjačku. V meste sa totiž elektrické auto cíti ako ryba vo vode. Pohon elektromobilu môže využívať rekuperáciu (spätné dobíjanie pri brzdení) a vďaka vysokému krútiacemu momentu od nulových otáčok mu rozbiehanie nezvyšuje spotrebu tak radikálne, ako pri spaľovacích motoroch.
Napr. nedávno predstavený najlacnejší (a najmenší) elektromobil na Slovensku Dacia Spring má kapacitu batérie 27 kWh a dojazd 230 km v kombinovanom cykle WLTP*. Nie sú to síce oslnivé hodnoty, no doma ho vďaka tomu nabijete za pár hodín aj pri nižšom nabíjacom výkone (pozri tabuľku).
30 kWh batéria | 40 kWh batéria | 50 kWh batéria | 60 kWh batéria | 70 kWh batéria | |
2,3 kW nabíjanie z 230 V zásuvky** | 13 h | 17,5 h | 22 h | 26 h | 30,5 h |
3,7 kW nabíjačka | 8 h | 11 h | 13,5 h | 16 h | 19 h |
7,2 kW nabíjačka | 4 h | 5,5 h | 7 h | 8,5 h | 10 h |
11 kW nabíjačka | 3 h | 3,5 h | 4,5 h | 5,5 h | 6,5 h |
22 kW nabíjačka | 1,5 h | 2 h | 2,5 h | 3 h | 3,5 h |
Tabuľka – Orientačné časy nabíjania pre rôzne kapacity batérií v elektromobiloch a rôzne výkony ich vstavaných nabíjačiek.
**Priame nabíjanie z 230 V zásuvky bez nabíjačky je obmedzené na 10 A, resp. 2,3 kW.
O niečo horšia je situácia pri častých jazdách mimo mesto a po diaľniciach, kde spotreba prudko narastá so stúpajúcou rýchlosťou. Napr. najpredávanejší elektromobil (SUV) vo variante so 77 kWh batériou má podľa WLTP* prejsť na jedno nabitie 536 km. Tomu približne zodpovedá aj jeho reálna spotreba v meste 14 kWh/100 km, pri ktorej vychádza dojazd na 550 km. Pri 90 km/h však stúpne na 18 kWh/100 km a dojazd sa skráti na cca 420 km, pričom pri diaľničných 130 km/h je spotreba až 25 kWh/100 km a dojazd klesne na niečo vyše 300 km.
Ak ste práve preostrili zrak na uvedenú tabuľku, je vám jasné, že ak budete chcieť dennodenne jazdiť dlhšie trasy, na nabíjanie budete potrebovať čo najvýkonnejšiu nabíjačku. A pravdepodobne sa nevyhnete ani nabíjaniu mimo domu.
*Skratka WLTP označuje globálnu normu na určovanie emisií a spotreby automobilov. Hoci jej metodika vychádza z praxe, reálna spotreba a dojazd elektromobilov sa vždy bude líšiť podľa toho, ako a kde budete s elektromobilom jazdiť, či budete využívať kúrenie a klimatizáciu, aké pneumatiky budete mať obuté atď. Je to podobné ako so spotrebou paliva pri autách so spaľovacími motormi.
Aká nabíjačka, taká prípojka
Existuje niekoľko režimov nabíjania a typov nabíjačiek, o čom sme písali v článku o nabíjaní elektromobilu doma. Z neho vyplýva, že nabíjanie cez el. zásuvku je obmedzené na 2,3 kW, a tým pádom pomalé. Je vhodné skôr pre plug-in hybridy, elektromobily s nižšou kapacitou batérie alebo elektromobily, ktoré nabíjate mimo domu a doma ich potrebujete len udržiavať plne nabité. Výhodou tohto riešenia sú však nízke náklady, nemusíte si lámať hlavu s umiestnením pevnej nabíjačky, ťahať k nej káble či navyšovať kapacitu el. prípojky.
O niečo drahším riešením je ICCB kábel do bežnej 230 V alebo 400 V zásuvky, prípadne do 230 V priemyselnej zásuvky, ktorý sa nazýva aj mobilná nabíjacia stanica. Pri klasickej 230 V zásuvke je výkon s ICCB obmedzený na 3,7 kW (16 A), existujú aj ICCB káble s 22 kW nabíjacím výkonom (no z ich ceny sa vám zatočí hlava).
Pre každodenné nabíjanie elektromobilu je najrozumnejším riešením wallbox, teda nástenná nabíjačka. Existujú desiatky modelov – kľúčovým parametrom pre výber toho správneho je nabíjací výkon.
Finálny nabíjací výkon môže byť obmedzený nabíjačkou vstavanou v elektromobile. Tá prúd konvertuje na jednosmerný a prispôsobuje napätie tak, aby bolo nabíjanie optimálne. Slabšie nabíjačky sú často súčasťou až vyššieho stupňa výbavy daného modelu. Príkladom je nedávno predstavený najlacnejší elektromobil na Slovensku, ktorý má v základe nabíjací výkon obmedzený na 7,4 kW.
Aj napriek obmedzenému nabíjaciemu výkonu sa vám však investícia do wallboxu s výkonovou rezervou môže vyplatiť, ak časom plánujete váš elektromobil vymeniť za výkonnejší.
Na výkon wallboxu by ste mali myslieť už pri projektovaní domu, musíte mu totiž prispôsobiť kapacitu el. prípojky. Pri trojfázovom napájaní postačí 11 kW wallboxu okruh so 16 A ističom, 22 kW wallbox však už potrebuje 32 A istič, čiže aj silnejšiu elektrickú prípojku (štandardom pre domy bez el. vykurovania je 25 A). Na druhej strane, čím silnejšia prípojka, tým vyššie mesačné platby, ideálne teda bude, keď si sadnete s projektantom a nájdete vhodný kompromis.
Ak ste čítali naše články, zrejme už viete, že existuje tzv. nočný prúd, resp. dodávka elektrickej energie mimo špičku za zvýhodnenú cenu. Ten sa na nabíjanie elektromobilu priam ponúka, potrebujete naň však špeciálnu odbernú tarifu a dvojtarifný elektromer. Problémom je, že niektorí dodávatelia elektriny vám ju poskytnú iba v prípade, že budete elektrinou aj vykurovať.
Elektrinu na nabíjanie môžete získať zadarmo zo slnka pomocou fotovoltických panelov na streche domu. Niektorí dodávatelia energie navyše poskytujú službu tzv. virtuálnej batérie, pri ktorej vám umožnia prebytočnú elektrinu získanú zo slnka poslať do rozvodnej siete. Následne si ju môžete vybrať späť, keď to budete potrebovať. Vďaka tomu sa návratnosť vašej investície do fotovoltiky výrazne zrýchli.
Kde a ako nabíjať elektromobil
Ako vidíte v tabuľke v úvode, nabíjanie elektromobilu sa môže natiahnuť na dlhé hodiny. Pri plánovaní stavby alebo rekonštrukcie preto nezabudnite na to, že na nabíjanie je vhodné vyčleniť osobitný priestor. Ideálna je garáž alebo prístrešok na pozemku rodinného domu, no nie každý má k dispozícii dostatočne veľkú plochu.
Dobrou správou je, že nabíjať môžete pokojne aj vonku, a to i v daždi. Elektromobily aj wallboxy majú totiž dostatočnú odolnosť voči vlhkosti (krytie min. IP44) a sú vybavené ochrannými obvodmi, ktoré spúšťajú nabíjanie, až keď je nabíjací konektor pevne pripojený.
O niečo komplikovanejšia situácia nastáva na sídliskách, keďže nabíjačky elektromobilov pribúdajú pred bytovými domami stále veľmi pomaly. Neodporúčame vám však nabíjanie cez predlžovací prívod pripojený do zásuvky v byte či nebodaj v spoločných priestoroch. Stav elektroinštalácií v starých bytových domoch býva katastrofálny a ich intenzívne zaťaženie by mohlo viesť k požiaru, za ktorý môžete niesť zodpovednosť.
Okrem toho, klásť chodcom na chodník prekážku v podobe nabíjacieho kábla nie je práve ohľaduplné a ani bezpečné – to platí pre chodníky pred bytovými i rodinnými domami. O kábel sa môže niekto potknúť, prípadne ho nechtiac mechanicky poškodiť, v tom prípade hrozí úraz, za ktorý môžete byť takisto zodpovední. Lepším riešením je dohodnúť si so samosprávou prenájom časti verejného priestranstva na vybudovanie nabíjačky, prípadne aj jej spolufinancovanie (a zapojiť doň aj susedov).
Ak chcete elektromobil nabíjať na chate, uistite sa, že elektroinštalácia je vo vyhovujúcom stave, ideálne po rekonštrukcii. Na miestach bez elektriny môže byť riešením už spomenutá fotovoltika. Nabíjať benzínovou elektrocentrálou je ekonomický aj ekologický nezmysel, hoci v núdzovom prípade to môže byť lacnejšie než odťah k najbližšej nabíjačke.
Ak na nabitie zo zásuvky na chate nechcete čakať dlhé hodiny, je dobré mať poruke ICCB nabíjací kábel aj napriek tomu, že doma nabíjate z wallboxu.
Návrh a inštalácia nabíjačky patria do rúk odborníkom
Nabíjanie elektromobilov je bezpečné, samozrejme, ak je wallbox i elektromobil vyrobený v súlade s požiadavkami príslušných noriem (STN EN 61851) a priestory na nabíjanie vyhovujú STN 33 2000-7-722:2019-05 (Časť 7-722: Požiadavky na osobitné inštalácie alebo priestory. Napájanie elektrických vozidiel.). Návrh a realizácia takého priestoru, ako aj inštalácia nabíjačky patria do rúk kvalifikovaného projektanta, resp. elektrikára.
K wallboxu budete potrebovať prívod so samostatným istením podľa špecifikácie výrobcu. Daný elektroinštalačný okruh by mal byť ochránený prúdovým chráničom, aby ste predišli úrazom el. prúdom. Najnovšie nabíjačky elektromobilov Legrand už majú vstavaný prúdový chránič typu B. Ten má špeciálnu charakteristiku, ktorá zaručuje jeho správnu funkčnosť práve s nabíjačkami elektromobilov generujúcimi jednosmerné únikové prúdy.
Z hľadiska protipožiarnej bezpečnosti vám odporúčame mať v blízkosti nabíjaného elektromobilu poruke aj hasiaci prístroj.
Zhrnutie:
- Čím dlhší má elektromobil dojazd, tým výkonnejšiu nabíjačku budete potrebovať, aby ste nabíjací čas udržali v rozumných medziach.
- Nabíjanie cez 230 V zásuvku môže trvať desiatky hodín a je vhodné iba pre udržiavanie nabitého stavu, plug-in hybridy či malé elektromobily s krátkym dojazdom.
- Najrozumnejším riešením na nabíjanie je nástenná nabíjačka, tzv. wallbox.
- Nabíjací výkon môže byť obmedzený kapacitou el. prípojky domu i nabíjacími obvodmi v elektromobile.
- Nabíjanie pri bytovom dome cez predlžovačku neodporúčame, hrozí požiar alebo úraz.
- Návrh, realizácia nabíjacieho priestoru a inštalácia nabíjačky patria do rúk odborníkov.